أغراض الرابطة

ALCC's Objectives

الغرض الأول - مشروع إنشاء كليات المجتمع في مدن ليبيا

تقوم الرابطة مبدئيا بإنشاء ماتراه مناسباً من قائمة الأدارات التنفيذية الموضحة أدناه لتسيير أعمالها والقيام بالمهام التي تحقق هذا الغرض حتى يتسنى لها مساعدة المدن على إنشاء كليات المجتمع الليبية وفق تصميم لنموذج مكتمل لكلية مجمتع ليبية يتم إعداده من قبل هذه الإدارات، ويعرض بعد إعتماده من قبل مجلس الإدارة على مدن ليبيا بهدف إنشاء كلية من هذا النوع في كل مدينة.

 

يرأس هذه الإدارات "أمناء" من ذوي الخبرة والكفاءة والإختصاص، وتهتم هذه الإدارات بمراجعة وتقييم واقع حال التعليم العالي المتوسط تم وضع  الإستراتيجيات وإعداد التصورات والتوصيات لتحديد مكونات وسبل تنفيذ إنشاء مشاريع كليات المجتمع في المدن الليبية.

 

يعمل الأمناء على إعداد خطة إستراتيجية وتقديمها إلى مجلس إدارة الرابطة. وينفذ الأمناء الخطة الإستراتيجية التي يعتمدها لهم مجلس الإدارة، كل وفق إختصاص الإدارة التي يرأسها.  ويرفع كل أمين تقرير أداء إدارته الشهري إلى رئيس مجلس إدارة الرابطة.

 

يكون العمل في هذه الإدارات تطوعي ثم لاحقا يتم تحديد رواتب لكافة وظائف الرابطة وذلك بعد توفر السيولة الناتجة عن رسوم الإنتساب للعضوية ورسوم الإشتراك السنوى للأعضاء والمكاتب والشخصيات الإعتبارية العامة والخاصة ومن الإعانات ومما تقدمه الدولة والمؤسسات المحلية والعالمية من دعم ومن  التبرعات والهبات الغير مشروطة المرخص بجمعها أو المصرح بقبولها قانوناً، ومن عائدات نشرات الرابطة ومطبوعاتها ومن أى نشاطات خدمية تقوم بها الرابطة بتقديمها لغير المشتركين، ومن العائدات على إستثمارات الرابطة ومن أي نشاطات أخرى وكل ذلك بما لايتعارض مع أهدافها والتشريعات النافذة.

 

الإدارات التنفيذية:

1.     إدارة متابعة العضوية

2.    إدارة الشوؤن المالية والحسابات

3.    إدارة الخدمات

4.    إدارة المشتريات

5.    إدارة المبيعات

6.    إدارة المشاريع

7.     إدارة تقنية المعلومات

8.    إدارة التطوير ومتابعة الكليات

9.    إدارة الشؤون الأكاديمية

10.  إدارة التدريب التقني والفني

11.   إدارة شؤون الطلبة

12.  إدارة التسويق والعلاقات الخارجية

13.  إدارة المناصرة والدعم التشريعي والتواصلي

 

 

 

 

The First Objective - Project for Establishing Community Colleges in the Cities of Libya

The Association shall, initially, establish the what deemed appropriate form of the list of executive departments shown below in order to conduct of its work and carry out the tasks that achieve this objective so that it may assist the cities in the establishment of their Libyan Community Colleges in accordance with a design of a Comprehensive Model for a Libyan Community College prepared by these departments. After endorsement of the Model by the Board, the model will be demonstrated to the of the cities of Libya with the aim of establishing a college of this kind in each city.

 

These departments are headed by “Trustees” that have expertise, efficiency and competence. These departments shall review and evaluate the status of the Middle to Higher Education in Libya, develop strategies and prepare concepts and recommendations to identify all the components and requirements for implementing community colleges projects in Libyan cities.

 

The Trustees shall prepare a strategic plan and submit it to the Board of Directors of the Association. The Trustees shall carry out the strategic plan after obtaining the Board of Directors’ approval on the plan, each according to the jurisdiction of the Department headed by them. Each Trustee shall submit a monthly performance report of his department to the Chairman of the Board.

 

Working in these departments shall be initially voluntary, however; salaries for all functions of the Association shall be determined after the availability of liquidity resulting from membership and annual subscription fees for members, offices, public and private legal persons, donations, proceeds from the ALCC publications and any other service activities it provides to non-subscribers, and from ALCC’s investments proceeds and other income generating activities. This is given that such income was obtained in a way that does not contradict with its objectives and legislation in force.

 

The Executive Departments are:

1.     Membership Follow-up Membership Department

2.     Financial and Accounts Department

3.     Services Department

4.     Procurement Department

5.     Sales Department

6.     Project Management Department

7.     ICT Department

8.     Development and College Follow-up Department

9.     Department of Academic Affairs

10. Vocational Training Department

11. Student Affairs Department

12. Marketing and External Relations Department

13. Advocacy and Legislative Support and Local Relations Department

 

 

إختصاصات الإدارات التنفيذية

تقوم هذه الإدارات وفق تخصصاتها المختلفة بتصميم النموذج المكتمل لكلية مجتمع ليبية. على سبيل المثال بالإضافة إلى قيام إدارة تقنية المعلومات بوضع كل التصورات وكل المعلومات المفصلة لتقنيات تسيير الرابطة تقوم هذه الإدارة بالمثل للكلية النموذجية. وحتى لانخوض في تفصيل أعمال كل إدارة، نوضح هنا الإختصاصات العامة للإدارات التنفيذية:

1.     توفير المناصرة والدعم التشريعي والتواصلي على حد سواء وتوفير والبرامج والموارد اللازمة لمساعدة الكليات على التركيز على رسالتها ومهمتها. ودورها في تلبية إحتياجات سوق العمل والأعمال في القطاعين العام والخاص من كوادر خريجي التعليم العالي المتوسط والتدريب المهني وإحتياجات الحكومة الإلكترونية والتنمية المكانية في المناطق.

2.    وضع وإعداد تصورات وخرائط الهندسة المدنية والمعمارية لنموذج كليات المجتمع الليبية ومتابعة مشاريع إنشاء كليات وفق هذا النموذج في المدن الليبية.

3.    إعداد التشريعات اللازمة، وإعتمادها لدى مراكز الإختصاص وتوفير البنية التنظيمية والإدارية للرابطة وللكليات.

4.    تطوير الخطط الدراسية وربط مخرجاتها باحتياجات ومتطلبات سوق العمل.

5.    تحديد واستحداث برامج تعليمية وتدريبية للكليات تلبي حاجة السوق.

6.    استقطاب هيئات تدريس ذات كفاءة وتدريب كوادر إدارية مناسبة.

7.     إعداد برامج بناء قدرات أعضاء هيئة التدريس والتدريب والإداريين.

8.    تعزيز حاكمية التعليم المتعلقة برسم السياسات والإشراف على أداء كليات المجتمع  الليبية.

9.    تسويق فكرة إنشاء أول كلية نموذجية ثم بعد ذلك تسويق إنشاء هذه الكليات في كافة مدن ليبيا.

10.  تحفيز أصحاب رؤوس الإموال في كافة المدن الليبية على الإستثمار في إنشاء كلية من هذا النوع في مدينتهم بغرض إستفادة مؤسساتهم من مخرجات هذه الكليات.

11.   الرفع من مستوى إقبال الطلبة على كليات المجتمع الليبية من خلال توفير تخصصات حديثة ترفد سوق العمل بفنيين أكفاء ذو مهارات تقنية متقدمة.

 

 

Responsibilities of the ALCC’s Executive Departments

These Executive Departments will engineer a detailed project for establishing the Libyan Community Colleges in one particular city. Each trustee will engineer the part related to his area of specialization. For example, the IT department puts all the concepts and detailed information of the ICT of the Association and of the Libyan Community Colleges. In order to not delve into the detailed work of each department, the work of this Council is generally as follows:

1.     Provide advocacy, legislative and communication support, and provide the necessary programs and resources to help the Colleges focus on their mission and role in meeting the needs of the job and business market in the public and private sectors from the cadres of graduates of higher education, vocational training, as well as the needs for e-government and spatial development in the communities.

2.     Civil engineer and develop the architectural concepts and designs of Libyan community colleges

3.     Prepare the necessary legislations and endorse them at the related authorities as well as provide the organizational and administrative structure for both the Association and the Colleges.

4.     Build the Community Colleges.

5.     Identify and develop new educational programs and curriculums.

6.     Attract qualified teaching staff and train to obtain appropriate administrative cadres.

7.     Prepare capacity building programs for faculty members, training and administrators.

8.     Create educational and training programs that meet the needs of the market.

9.     Strengthen education governance via policy-making and supervision of Libyan Community Colleges.

10. Develop study plans and link their outputs to the needs and requirements of the job market.

11. Increase students' demand for education through providing modern disciplines that support the job market with highly advanced and technically skilled labor.

Membership-Card

الغرض الثاني - تحقيق القيمة المضافة من العضوية في الرابطة

·       تطوير ودعم السياسات والممارسات التي تعزز دقة وسلامة ونزاهة وشفافية عملية التقييم الدوري لأداء الكليات من أجل التحسين المستمر له على المستوى الوطني.

·       تقديم خدمة عملاء ذات جودة عالية لضمان رضى أعضاء الرابطة والاحتفاظ بهم.

·       أن تصبح الرابطة منظمة ذات رؤية ثاقبة وبصيرة تتوقع التطورات والتحولات والتغييرات في مشهد التعليم المتوسط والتدريب المهني، وترفع من مستوى وعي أعضائها بهذه التطورات وبتأثير هذه التحولات على المشهد العام والمكاني وعلى الكليات

·       قيادة ومساندة الكليات الأعضاء للتغيير العملي الموجب والمفيد للرفع من قدرتها على التعامل الموجب مع التطورات والتحولات والتغييرات التي تواجهها.

 

 

The Second Objective - Achieve the Added Value of Membership in the ALCC

·       Develop and support policies and practices that enhance the accuracy, integrity, impartiality and transparency of the periodic college performance assessment process in order to continuously improve it at the national level.

·       Provide high quality customer service to ensure the satisfaction and retention of the ALCC members.

·       To become a visionary organization that anticipates the developments, transformations and changes in the intermediate and vocational education landscape, and the raise its members' awareness of these developments as well as the impact of these transformations on the public and spatial landscape

·       To lead and support member colleges in their practical and positive change in order to increase their ability to deal effectively and positively with the developments, transformations and changes they face.

موارد مفيدة

الغرض الثالث - إستحداث الموارد المفيدة لكليات المجتمع الليبية

·       توفير الدعم والمناصرة لكليات المجتمع الليببية الأعضاء في الرابطة بناءً وعي تام بمواقفهم وأوضاعهم.

·       التعاون مع منظمات الأعمال الخيرية، ومؤسسات المجتمع المدني والحكومة، والقطاع الخاص للدفع بالاستثمار في إتجاه كليات المجتمع الليبية في البلاد.

·       السعي بلا هوادة للحصول على جميع الموارد الممكنة التي تحتاجها الكليات الأعضاء من الحكومة الليبية من أجل إتاحتها لهم ولطلابهم.

·       تحفيز ودعم جهود وتحركات الكليات الأعضاء في الرابطة من أجل جعل "نجاح الطالب" من أولياتها العليا مع الحفاظ على "سياسة القبول المفتوح" بهذه الكليات.

 

The Third Objective - Developing Useful Resources for the Libyan Community Colleges

·       Provide support and advocacy to the Association's members based on its full awareness of their positions and situations.

·       Cooperate with charitable organizations, civil society organizations, the government and the private sector to promote investing in the direction of the Libyan Community Colleges in the country.

·       Strive relentlessly to obtain all possible resources needed by the member colleges from the Libyan government in order to make these resources available to them and to their students.

·       Encourage and support the efforts and actions of the member colleges that insure making the “SUCCESS OF THE STUDENTS” a high priority while maintaining their “OPEN ACCEPTANCE POLICY”.

information hub

الغرض الرابع - جعل الرابطة المصدر البارز والرئيسي لكافة المعلومات المتعلقة بكليات المجتمع الليبية

·       رفع مستوى تأثير صوت رابطة كليات المجتمع الليبية على القطاع العام والخاص والكيانات التشريعية لصالح الكليات الأعضاء في الرابطة .

·       استخدام أحدث الاستراتيجيات والتكنولوجيات المبتكرة لتعزيز وللرفع من مستوى تفاعل الأعضاء مع الرابطة وإستفادتهم من هذه الأدوات.

·       توليد والحفاظ على حداثة وفعالية المعلومات والتحليلات والدلائل القابلة للتتطبيق وفق احتياجات ومتطلبات الكليات الأعضاء ، وغيرها منا الموارد التي تقدمها الجمعية لأعضائها.

 

 

The Fourth Objective - Making the Association the Prominent and Main Source of all Information Related to Libyan Community colleges

·       Raise the impact level of the voice of the ALCC on the public and private sectors and on the legislative entities in favor of the member colleges of the Association.

·       Utilize the latest innovative strategies and technologies to enhance and increase the level of interaction of members with the Association and their benefits of these tools.

·       Generate and maintain the timeliness and practicality of information, analysis and manuals applicable to the member colleges’ needs and requirements, as well as other resources provided by the Association to its members.

Leadership

الغرض الخامس - تعريف مهمة ومهنة كليات المجتمع الليبية وبناء القدرات القيادية بها لضمان نجاحها

·       تطوير هيكلية كليات المجتمع الليبية ومواصفات قياداتها ودعمها عن طريق توفير فرص التنمية المهنية والتجديد لقياداتها الناشئة والمحنكة.

·       قيادة الجهود الرامية إلى تعزيز الجودة وتنمية عدد قادة مستقبل كليات المجتمع الليبية المحترفين.

·       توفير فرص التطوير المهني لتنمية وإلهام تحول القادة إلى مستويات الكفاءة العالمية.

 

Objective 5 - Define the Mission and Profession of the Libyan Community Colleges and Build their Leadership Capacities to Ensure their Success

·       Develop the structure of the Libyan Community Colleges and the specifications of their leadership and support it by providing opportunities for professional development and innovation of their emerging as well as experience leaders.

·       Lead the efforts that enhance the quality and grow the number of future professional leaders of Libyan Community Colleges.

·       Provide professional development opportunities for the development and inspiration of leadership transformation to the global levels of efficiency.

Our Email بريدنا info@ALCC.ly