إستراتيجية تسيير كليات المجتمع الليبية

ِLCC Operation Strategy

إستخدام أفضل الممارسات العالمية في برامج الكلية وخدماتها

·       توفير خدمات استباقية لدعم الطلاب واستخدام تقنيات تربوية جذابة.

·       توفير توجيهات متعمقة ودروس لوسائل النجاح بالكليات.

·       تعليم مهارات الدراسة وإدارة الوقت لزيادة دعم الطلاب من أجل النجاح.

·       تدريب العاملين بالكلية على معنى المواطنة وكيفية تصميم ممارسات إيجابية والإلتزام بها وتنفيذها من قبل الجميع.

·       زرع مبدأ خدمة المجتمع والوطن في النفوس والعمل من خلاله ليكون هذا المبدأ جزءاً من الثقافة التنظيمية التي تعزز وتدعم أفضل الممارسات بالكلية.

 

Use of Best Global Practices in the College's Programs and Services

·       Provide proactive services to support students and use attractive educational techniques.

·       Provide in-depth guidance and lessons for students’ success.

·       Teaching study and time management skills to increase student support for success.

·       Training the college staff on the meaning of citizenship and the process of designing positive practices and commitment and implementation by everyone.

·       Cultivate the principle of serving the community and the nation in the hearts, through which this principle becomes part of the college’s culture that promotes and supports best practices in college.

 

تقديم الخدمات حسب الإحتياج

لكل طالب أسبابه وأهدافه الخاصة للإلتحاق بكلية مجتمع ليبية، ومن الضروري التعرف على تلك الأسباب لكل واحد منهم، لمساعدتهم على الوصول إلى الأهداف التي انضموا للكلية من أجلها. من هذه الأسباب مثلاً الطالب ربما يريد:

·       الحصول على شهادة تخرج من الكلية فقط.

·       مواصلة تعليمه بالجامعات بعد الكلية.

·       الحصول على شهادة تخرج من الكلية تمكنه من الحصول على فرص عمل أفضل.

·       تطوير مهارات العمل لديه.

·       الحصول على شهادات مهنية في مجالات معينة.

·       تحسين وتطوير فنسه وفرص النجاح في الحياة بشكل عام.

 

Provide Services per Need

Each student has his own reasons and objectives for joining a Libyan Community College. It is necessary to identify these reasons for each of one of them to help them reach the goals they joined the college for. For example, a student may want to:

·       Obtain a graduation certificate from the college only.

·       Continue his/her education in universities after college.

·       Getting a college degree that enables him/her to get better job opportunities.

·       Develop his/her work skills.

·       Obtain professional certificates in certain fields.

·       Improve him/her-self and develop his/her ability to generally succeed in life.

 

التركيز على سبل نجاح الطالب

يعتمد نجاح الطلاب على إلتزام وإخلاص وتكامل الكلية كمؤسسة تعليمية وليس على مجموعة برامج تعليمية غير متناسقة وغير مدروسة أو على مجهودات فردية لبعض الأشخاص، لذلك يجب أن يكون نجاح الطلاب المحور الأساسي لرسالة ورؤية وأهداف الكلية المجتمعية. بالإضافة إلى ذلك يجب أن:

·       تركز الثقافة المؤسسية للكلية على ضرورة الحفاظ على الطلاب.

·       تركز قيادات الكلية وطواقمها على إستمرار الطلاب في التحصيل حتى التخرج وبدرجة عالية من المصداقية والتوافقية.

·       يتم بذل الجهود لتفادي توقف الطلبة عن استكمال دراستهم ومراقبة فعالية هذه الجهود وتقييمها بشكل مستمر.

·       تتميز كليات المجتمع الليبية بسياسات القبول المفتوحة والمرنة والخدمات المتكاملة وأعضاء هيئة التدريس ذوي الخبرات العملية والتفاعلية مع المجتمع المحيط بالكلية.

·       تسيًر وتدار هذه الكليات بطواقم ذات خبرة خاصة وملتزمة التزاما كاملا برسالة الكلية المجتمعية وبنجاح طلابها.

·       تسيير الكلية بشكل يؤدي وبفعالية إلى  للرفع من فرص نجاح الطلاب الملتحقين بالكلية، فكل عمليات إدارة الكلية يجب أن يتم تصميمها بهدف توفير أقصى دعم للطلبة، وبالخصوص الطلاب المحتاجين لهذا الدعم والرفع من فرص نجاحهم.

·       يتم بدقة عالية اختيار الطواقم وبرامج التعليم والتدريب وخدمات الطلاب والتقنيات التعليمية الحديثة لمساعدة الطلاب في تحصيلهم العلمي والعملي ونجاحهم في الوصول إلى مستهدفاتهم.

 

Focus on Student Success

The success of students depends on the commitment, sincerity and integrity of the college as an educational institution rather than on a series of inconsistent and not carefully studies and implemented educational programs or on individual efforts of some people. Therefore, students' success must be the main focus of the mission, vision and objectives of the Libyan Community College. In addition:

·       The institutional culture of the college must focus on retaining the students.

·       The college's leadership and staff must focus on students' continued achievement until graduation and with a high degree of credibility and consistency.

·       Efforts should be being made to prevent students from discontinuing their studies and to monitor and evaluate the effectiveness of these efforts on an ongoing basis.

·       The colleges should have open and flexible admission policies, integrated services and faculty members with practical and interactive experience with the surrounding community.

·       The colleges should be managed and operated by staff with special experience that should be fully committed to the mission of the college and to the success of its students.

·       Effectively manage the college in order to increase the chances of success of students enrolled in the college. All processes of the college management should be designed to provide maximum support to students, especially those in need of such support to increase their chances of success.

·       Staff, education and training programs, student services, and modern teaching techniques should be carefully selected to assist students in their scientific and practical achievement and success in reaching their goals.

 

 

إزالة الصعوبات من أمام الطالب لإستكمال تعليمه

بالإضافة إلى رفع عائد المجتمع من وراء الإستثمار البشري في مجال التعليم مابعد المرحلة الثانوية، يجب أن تكون كلية المجتمع الليبية ملتزمة برفع فرص النجاح للطلبة المنتسبين لها. في نفس الوقت، ليس بمقدور الكلية منع كل الأسباب التي تؤدي إلى ترك الطلبة لدراستهم، مثل انتقال عائلة الطالب إلى مدينة أخرى، أو تغير ظروف العمل أو المرض، أو الضوائق المالية، أو العجز الصحي، ولكن من الممكن للكلية المساهمة في إزالة بعض الموانع التي قد تحول بين الطالب وبين رغبته في استكمال تعليمه، مثل تبسيط الإجراءات التنظيمية المعقدة بالمؤسسات التعليمية. لهذا السبب، تم تصميم نظام كلية المجتمع الليبية بناء على  المنطلقات الآتية:

1.      الإستقلال المؤسسي الكافي لكل كلية حتى تستطيع تحديد واعتماد برامجها بصفة مستقلة وبمرونة تتكيف مع متغيرات سوق العمل وتستجيب لمتطلبات المجتمع ومتطلبات طلاب الكلية ومتطلبات أعضاء هيئة التدريس بها.

2.     إلتزام مجلس تسيير الكلية وإدارتها وأعضاء هيئة التدريس بها بتحقيق رسالتها وتمكين الطلبة المتنسبين بها من النجاح.

3.     توفير الكلية للخدمات التي تتيح إمكانية الربط بين المقررات الدراسية ذات الساعات غير المعتمدة وبين الشهادات والبرامج المعتمدة.

4.    إتاحة الإلتحاق بالكلية لكل أفراد المجتمع المقيمين بمحيط الكلية بشتى الوسائل وتوفير سبل الدراسة عن بعد

5.    الشراكة مع منظمات المجتمع المدني بالمنطقة.

6.    تحديد أهداف ومسارات تطوير وتقييم أداء الكلية باستخدام مقاييس ومعايير لنجاح طلابها.

7.     تصميم نظام إدارة يتيح إمكانية دعم للطلبة المنتسبين لها في مواجهة الصعاب التي قد تواجههم في مسيرتهم التعليمية ويرفع من إمكانية نجاحهم وخاصة الطلبة المحتاجين لذلك.

 

Removing the Difficulties Facing the Students to Complete their Education

In addition to raising the return to the community on human investment in the post-secondary education, the Libyan Community College must be committed to raising the chances for the success for its students. At the same time, the college cannot prevent all reasons for leaving students, such as the move of the student family to another city, the change in the working conditions, illness, financial difficulties, or health disability, but the college can contribute to the removal of some of the barriers that may prevent a student from completing his or her education, such as simplifying complex organizational procedures in the college. For this reason, the system of the Libyan Community College was designed based on the following principals:

1.     The sufficient Institutional independence for each faculty so that it can identify and adopt its spatial programs independently as well as flexibly adapt to the job market variables and respond to the requirements of the community, the students and the faculty members.

2.     The Board of Directors of the College and its faculty members must be committed to fulfilling their mission and to enable their students to succeed.

3.     Providing services that enable linking the non-accredited hours of student’s courses with the credited certificates and programs.

4.     Provide all members of the community residing in the vicinity of the college access to the college by various means as well as provide distance learning and

5.     Establish partnerships with civil society organizations in the region.

6.     Define goals and pathways to develop and evaluate college performance using standards and criteria for student success.

7.     Design a management system that allows for the support of the students in the face of the difficulties that may face them over their studies path to improve the possibility of success, especially for those students in need for such support.

 

قياس أداء الكلية ومتابعته بإستمرار

ينبغي على كل كلية مجتمع ليبية تحديد أهدافها، تتبع تقدمها المحرز، وتقييم أنشطتها وفقا لمقاييس النجاح للطلاب. فالمعايير التقليدية لقياس أداء كليات المجتمع، مثل معدلات الإنضمام للكلية، وعدد الدارسين بها ومعدل مدة بقاء الطالب بها، لاتعد مقياسا صحيحا لمدى نجاح الكلية في مساعدة طلابها في تحقيق مستهدفاتهم. بناء على ذلك يجب:

·       استخدام البيانات التي توضح مدى نجاح الطلاب، لتقييم وإدارة برامج الكلية وخدماتها بشكل يساهم في تعظيم نجاحات الطلاب المنتسبين لها.

·       توفير برامج تدريب عملية بالكلية، ترمي إلى الحصول على شهادات احترافية معترف بها من قبل أرباب العمل، وبالتالي ازدياد فرص نجاح الطالب في سوق العمل.

·       مراعاة المسؤولية الإجتماعية للكلية في المحيط المجتمعي، بتوفير مسارات التعليم المستمر للراشدين.

·       تكون الكلية المجتمعية معتمدة، أو تضع الاعتماد أحدى أهم اهدافها. وإلى حين إعتماد الكلية تكون الكلية في حاجة إلى رعاية جامعتي طرابلس وبنغازي.

·       وضع برامج تتثقيفية لموظفي الكلية وللمنطقة، وذلك لنشر ثقافة المواطنة والعطاء وخدمة الوطن والمجتمع.

·       إعتماد نظام الجودة والإلتـزام بمعايـيرها في كل أعمال تسيير الكلية.

·       إستخدام معايير ومعدلات محددة وخاصة لنجاح طلابها نسرد منها:

معدلات التخرج

تقليدياً يعتبر معدل التخرج بنسبة 25 في المئة، متضمناً درجة أو شهادة إتمام ونقل إلى إحدى الجامعات، هدفا طموحا ولكن من الممكن تحقيقه. هناك إحتياج حقيقي لنتائج برنامج إنشاء كليات المجتمع الليبية للمساهمة في بناء مستقبل ليبيا، لذلك ورغم ضعف توفر الكفاءات والقدرات، ليس فقط يجب علينا أن نلتزم بهذا المعيار ونسعى على تحقيق 25 في المئة لمعدل التخرج / معدل النقل بل يجب علينا أن نستهدف تحقيق معدل تخرج بنسبة 50 في المئة أو أكثر. وإذا تم تحقيق فقط نسبة الـ25%، فإن عدد المتخرجين للكلية الواحدة سيكون فقط 250 طالب سنوياً على أساس قدرة إستعابية 1000 طالب للكلية الواحدة. عليه يجب علينا أن نسعى إلى تخريج 500 طالب سنوياً للكلية الواحدة، أو بمعنى آخر السعي على تخرج مالا يقل عن 100،000 طالب مع نهاية السنة السادسة لهذا البرنامج.

 

معيار الكفاءة التي يتطلبها سوق العمل

العديد من الخريجين يهدفون إلى الحصول على شهادات أو درجات علمية بغرض الحصول على فرصة عمل جيدة. إذا لم يتمكن الخريج من الحصول على عمل مناسب أو لم يتحمس رب العمل لتوظيفه فإن ذلك يعتبر في الواقع إخفاقا (عدم نجاح) بالنسبة له وللكلية أيضاً. لذلك يجب أن:

·       يكون من أهداف الكلية حصول 80% من خريجيها على فرص عمل مناسبة، وذلك هدفاً معقولاً آخذين في الإعتبار مواجهة بعض الطلاب لظروف إجتماعية أو صحية قاهرة، وآخذين في الإعتبار أيضأ أن بعضهم يرغب في مواصلة تعليمه بالجامعات.

·       تضع الكلية أهدافا لمعدلات اجتياز الطلاب لامتحانات التراخيص المهنية والإحترافية.

·       تتأكد الكلية من أن مؤهلاتها العلمية وشهاداتها الإحترافية متوافقة مع متطلبات الشركات بالمحيط المجتمعي للكلية، وأن تقوم بشكل مستمر بمتابعة مدى هذا التوافق مع أداء خريجيها العاملين في هذه الشركات.

 

معدلات ثبات الطلاب في الدراسة

يجب على القائمين على الكلية أن يرسمو خطوط متابعة وتحديد مدى تمسك الطلاب باستكمال مسيرتهم التعليمية وصولاً إلى مستهدفاتهم. وذلك وفق معدلات الثبات التالية:

·       استكمال المنتسبين الجدد لمقررات الفصل الأول بنجاح: عادة مايكون الطلبة الذين يستكملون مقررات الفصل الأول بنجاح مرشحين لأن يواصلوا مسيرتهم التعليمية بالكلية حتى نهايتها.

·       الاستكمال الناجح لمقررات الدورات التطويرية: الطلبة الذين ينخرطون في الدورات التطويرية يكونون مرشحين أكثر لمواصلة الإنخراط في الدورات تطويرية المقبلة.

·       إعادة الإنتساب في السنة التالية: يعتبر تحقيق معدل إستمرار الطلاب في الكلية بنسبة 60% في السنة التالية هدفاً قيماً بالنسبة للعديد من الكليات.

·       إستكمال على الأقل 12 ساعة (وحدة) في إحد برامج الكلية: الطالب الذي يتمكن من التحصيل العلمي الكافي في مجال معين يكون مرشحا أكثر للحصول على فرصة عمل في ذلك المجال حتى وإن لم يتحصل على درجة علمية من الكلية.

 

معدل الشراكات المجتمعية الفعالة

من الأرجح أن جزء كبير من طلاب المدارس الحكومية سيلتحق بكليات المجتمع. لتسهيل إنتساب هؤلاء الطلاب ورفع نسبة نجاحهم بالكلية، يتوجب التعاون مع المدارس الحكومية لتأمين تماشى معايير خروج الطلاب من هذه المدارس مع معايير دخولهم في  برامج الكلية المجتمع الليبية. ويمكن قياس مدى فعالية هذا التعاون من خلال معدل إلتحاق هؤلاء الطلاب بفصول التعليم التنموي بكلية المجتمع الليبية. تزداد فعالية هذا التعاون عن طريق إعداد الطلاب للكلية بهذه المدارس بما ينتج إلى إحتياج عددا أقل منهم إلى التعليم التنموي إذا تم إعدادهم بطريقة صحيحة في هذه المدارس. من الناحية الأخرى، تحتاج الكلية أيضا إلى تحقيق أقصى قدر من اتفاقيات مع الجامعات الموجودة في مناطقها والقريبة منها بما في ذلك (ولكن ليس على سبيل الحصر) جامعة طرابلس وجامعة بنغازي، وذلك لتوفير الفرص القصوى للطلاب الراغبين في مواصلة درجة البكالوريوس.

 

Measuring and Monitoring the College’s Performance

Every Libyan Community College should define its objectives, track its progress, and evaluate its activities according to the criteria for the success of students. Traditional criteria for measuring the performance of community colleges, such as enrollment rates, number of students, and student retention rate, are not a valid measure of how successful the college is in helping its students achieve their goals. Accordingly, the college should:

·       Use data that show how successful students are to evaluate and manage college programs and services in a way that maximizes the success of their students.

·       Provide practical training programs at the college aimed at obtaining professional certificates recognized by employers, thus increasing the chances of student success in the job market.

·       Take into account the social responsibility of the college in the community environment by providing continuous education tracks for adults.

·       Be accredited, or make accreditation as one of its main objectives. Until the College is accredited, the College is in need for the sponsorship of the universities of Tripoli and Benghazi.

·       Develop educational programs for its staff and the region in order to spread the culture of citizenship and contribution and the service the nation and the society.

·       Adapt the quality system and adhere to its standards in all the work of the College.

·       Use specific criteria and rates, especially for the success of students, including:

 

Graduation Rates

Traditionally, a graduation rate of 25 percent, including the degree or the certificate of completion and transfer to a university, is an ambitious but achievable goal. There is a real need for the results of establishing the Libyan Community Colleges program to contribute to building the future of Libya. Therefore, despite the weak availability of competencies and capabilities, not only must we adhere to this standard and strive to achieve 25 percent graduation rate / we should aim to achieve a graduation rate of 50 percent or more. If only 25% is achieved, the number of graduates per faculty will be only 250 students per year based on the capacity of 1000 students per faculty. We must, therefore; strive to graduate 500 students per year per college, or in other words seek to graduate at least 100,000 students by the end of the sixth year of this program.

 

The Efficiency Criterion Required by the Job Market

Many graduates aim to obtain degrees or certificates in order to obtain a good job opportunity. If the graduate cannot find suitable employment or if the employer is not enthusiastic about hiring him, it is in fact a failure (for him) and for the college as well. Therefore:

·       One of the aims of the college should be to make sure that at least 80% of its graduates land suitable jobs opportunities, which is a reasonable goal considering some students face social or health conditions, and also considering that some of them wish to continue their education in universities.

·       The College must set goals for students' passing rates for professional licensing examinations.

·       The College must ensure that the professional certifications it provides for the students are in line with the requirements of companies in the community environment of the College and that it continually monitors the compatibility with the performance of its graduates working in these companies.

 

Student Retention Rates

College administrators should plan the follow-up paths and determine the extent to which students are committed to completing their educational career and reaching their goals in accordance with the following stability rates:

·       Successful Completion of First Semester Courses: Students who successfully complete the first semester are usually candidates who will continue their education through college.

·       Successful Completion of the Self-Development Courses: Students who take part in the self-development courses are more likely to continue to participate in the upcoming self-development courses.

·       Re-enrollment in the Following Year: Achieving a student retention rate of 60% the following year is a good goal for the colleges.

·       Completion of at Least 12 Hours (Units) in One of the College’s Programs: A student who is able to attain sufficient education in a particular field will be more likely to get a job in that field even if he/she does not obtain a degree from the college in that field.

 

Effective Community Partnership Rate

A large proportion of public school students are likely to attend community colleges. In order to facilitate the enrollment of these students and increase their success rate in the college, it is necessary to cooperate with the public schools to ensure that the exit criteria of these schools are in line with their entry criteria in the Libyan Community College programs. The effectiveness of this cooperation can be measured by the rate of these students in joining the developmental education classes in the Libyan Community College. This cooperation is more effective by preparing the students in these schools for the college, which results in a lower number of students enrolling in the development education since they are properly prepared. On the other hand, the College also needs to maximize its agreements with universities located in and around its areas, including (but not limited to) Tripoli University and Benghazi University, to provide maximum opportunities for students wishing to pursue their bachelor's degree.

Our Email بريدنا info@ALCC.ly